اخباروگزارشات کارگری1تیر1393

- تجمع اعتراضی بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد خوزستان،اصفهان و کرمان مقابل مجلس

- عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران ذوب آهن اصفهان

- مطالبات معوقه کارگران کارخانه شیشه آبگینه به سه ماه رسید- تجمع اعتراضی کارگران درکارخانه

- تاخیردرپرداخت حقوق و دستمزد 250 کارگر شاغل در فاز 17 و 18 عسلویه

- فرو ریختن دیوار کارخانه گچ ،موجب مرگ دو کارگر در بندر امیرآباد بهشهر شد

- اعتصاب کارکنان معادن کروم در ترکیه

تجمع اعتراضی بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد خوزستان،اصفهان و کرمان مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد اصفهان و کرمان با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکل پرداخت حقوق بازنشستگی خود شدند.

این بازنشستگان با استناد به بند 59 قانون بودجه 1393 کل کشور خواستار دریافت به موقع حقوق خود هستند.

به گزارش1تیرایرنا،یکی از این تجمع کنندگان گفت: حدود سه سال است که حقوق بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد شهرهای اصفهان، کرمان و همچنین بازنشستگان معادن اهواز، شاهرود و طبس را به دلیل مشکل قانونی به صورت مرتب پرداخت نمی کنند.

وی افزود: ما بازنشستگان کشوری دارای کد بازنشستگی کشوری هستیم اما سازمان بازنشستگی کشوری تاکید دارد که ما باید حقوق بازنشستگی خود را از صندوق بازنشستگی فولاد کشور دریافت کنیم.

این تجمع کننده خاطرنشان کرد که صندوق بازنشستگان فولاد نیز یک ماه حقوق به ما پرداخت می کند و دو ماه بعدی پرداخت نمی کند و مشکل را به گردن سازمان بازنشستگی می اندازد.

وی یادآور شد: ما تجمع کنندگان خواستار اجرای کامل قانون بودجه سال های 91 و 92 و 93 هستیم.

تجمع بازنشستگان فولادخوزستان مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان فولاد خوزستان به منظور تحقق مطالبات خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش1تیر خبرگزاری مجلس، صبح امروز(یکشنبه 1تیرماه)  جمعی از بازنشستگان فولاد خوزستان به منظور تحقق مطالبات خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

در پلاکاردی که در دست تجمع کنندگان بود آمده است تا اجرای کامل قانون بودجه سال 92 تمام معوقات بازنشستگان فولاد خوزستان را پرداخت کنید.

عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران ذوب آهن اصفهان

خبرگزاری مجلس طی گزارشی بتاریخ 1تیرازعدم پرداخت سه ماه حقوق کارگران ذوب آهن اصفهان،خبرداد.

براساس این گزارش، سه ماه است که کارگران ذوب آهن اصفهان حقوق دریافت نکردند و یک سال و نیم است که کسی جوابگوی مشکلات و نیازمندی های آنها نیست.

مطالبات معوقه کارگران کارخانه شیشه آبگینه به سه ماه رسید- تجمع اعتراضی کارگران درکارخانه

یکی از کارگران کارخانه شیشه «آبگینه» قزوین از پرداخت نشدن 3 ماه حقوق کارگران شاغل در این واحد تولیدی خبر داد.

به گزارش1تیرایلنا،این کارگرگفت: مطالبات کارگران این واحد به نیمی از حقوق اسفند ماه سال  92، و حقوق اردیبهشت و خرداد سال 93  مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این کارفرمای این واحد تولیدی یک ماه عیدی سال گذشته کارگران را پرداخت نکرده است.

این کارگر شیشه آبگینه با بیان اینکه تا پیش از این کارگران  این واحد تولیدی حداکثر تا 15 اسفند ماه همه حقوق اسفند و عیدی پایان سال خود را دریافت می‌کردند، افزود: اما امسال با گذشت سه ماه از سال جاری کارگران هنوز بخش از حقوق اسفند ماه و حق عیدی خود را دریافت نکرده اند.

وی با ابراز نگرانی از امنیت شغلی کارگران گفت: این کارخانه حدود 100 کارگر رسمی و 200 کارگر قراردادی با سابقه دارد که با وضعیت پیش آمدهآنان را نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود کرده است.

وی با بایادآوری اینکه در اواخر سال گذشته به دلیل اتمام مواد اولیه فرآیند تولید در این واحد تولیدی متوقف شده بود، افزود: این کارخانه در سال جاری هیچ مشکلی برای تولید شیشه ندارد و چنانچه در حال حاضر روزانه حدود 24 هزار متر شیشه در کارخانه آبگینه تولید می‌شود.

این کارگربا بیان اینکه کارفرما مرتبا به کارگران وعده پرداخت مطالبات کارگران را می دهد در ادامه اظهار داشت: بی‌توجه‌ای کارفرما به پرداخت مطالبات کارگران باعث شد تا اردیبهشت ماه سال جاری کارگران در محوطه کارخانه تجمع اعتراضی نسبت به سیاستهای مدیریتی وی داشته باشند.

در همین رابطه، رئیس هیئت مدیره کارخانه آبگینه ،ضمن تایید تعویق حقوق کارگران شاغل در این واحد صنعتی، افزایش روز افزون قیمت حامل های انرژی را عامل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران دانست.

او با بیان اینکه این واحد مشکلات زیادی در زمینه تولید دارد افزود: افزایش قیمت روز افزون حاملهای انرژی و همچنین افزایش 25 درصدی دستمزد نیری کار توان تولید را از تولید کننده ها سلب کرده است.

به گفته وی کارخانه شیشه آبگینه قزوین علاوه برناتوانی در افزایش 25 درصدی حقوق کارگران خود،ماهانه حدود 600 میلیون تومان بابت هزینه گاز وحدود 80 میلیون تومان نیز بابت هزینه برق پرداخت می کند که با شرایط نامساعد بازار برای فروش محصولات تولید خود وضعیت خوبی ندارد.

اودر خصوص پرداخت مطالبات کارگران گفت:در شرایط موجود بازار ونامناسب بودن تولید،این امکان وجود ندارد که بشود محاسبه کرد که حداکثر تا چه تاریخی می توان مطالبات کارگران را پرداخت و حقوقشان را به روز کرد.

تاخیردرپرداخت حقوق و دستمزد 250 کارگر شاغل در فاز 17 و 18 عسلویه

یکی از کارگران شاغل در فاز 17 و 18 عسلویه از تعویق پرداخت حقوق و دستمزد 250 کارگر خبر داد.

به گزارش1تیرایلنا،این کارگر گفت: علاوه بر تعویق دستمزد، مسائلی چون کمبود امکانات بهداشتی و تغذیه‌ای کارگران ساکن کمپ‌ها نیز رضایت‌کننده نیست.

این کارگر با بیان این موضوع که در شرایط آب و هوائی بالای 50 درجه این امکانات بر روحیه کارگران و کار آنان تأثیرگذار است، افزود: دوری از خانواده، تعویق حقوق و دستمزد، شرایط بد آب و هوائی، ساعات طولانی کاری در پایان کار محیط آرامی را می‌طلبد که خستگی کارگران را برطرف کند.

در تماس با شرکت جهان‌پارس، مدیر پروژه باتاکید بر اینکه فهرست بیمه کارگران شاغل در این شرکت همواره به  سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌شود، در خصوص مسئله به تاخیر افتادن پرداخت مطالبات این کارگران گفت: حقوق کارگران حداکثر با دو ماه تاخیر پرداخت می‌شود.

آقابراری در ادامه گفت: در اسفندماه حقوق بهمن به‌همراه عیدی پرداخت شده است و در اردیبهشت‌ماه نیز حقوق اسفندماه همه کارگاه‌ها پرداخت شده است.

مدیر پروژه شرکت جهان‌پارس در تشریح  علت این تاخیر گفت: این کارفرماهای اصلی هستند که در پرداخت صورت وضعیت‌های شرکت‌های پیمانکاری تأخیر می‌کنند و به‌ تبع آن به‌دلیل کمبود نقدینگی پرداخت‌های جاری شرکت به تعویق می‌افتد.

مدیر پروژه‌های شرکت جهان‌پارس اعلام کرد: مسئولیت تأئید و پرداخت صورت وضعیت‌ها بر اساس شرایط خصوصی و عمومی قراردادهای منعقده با کارفرمایان اصلی (شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان - اویک) یا (شرکت نفت و گاز پارس) است.

فرو ریختن دیوار کارخانه گچ ،موجب مرگ دو کارگر در بندر امیرآباد بهشهر شد

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان بهشهر گفت : فرو ریختن بخشی از دیوار کارخانه گچ مستقر در بندر امیرآباد، موجب مرگ دو کارگر این واحد صنعتی شد.

ˈ به گزارش1تیرایرنا،حسین موسی زاده  روز یکشنبه اظهار داشت : در این حادثه که ظهر امروز رخ داد ، کارگران در حال خالی کردن بار گچ از کامیون بودند که به دلیل نشست کردن دیوار این کارخانه ، دو کارگر در زیر آوار ماندند و به دلیل حجم زیاد دیوار فرو ریخته شده ، جان سپردند.

وی بیان کرد : به دلیل شدت حادثه و ناموفق بودن تلاش های نیروهای شهرستان برای یافتن اجساد، تیم شناسایی هلال احمر استان با یک قلاده سگ جسدیاب در محل حادثه حاضر شد و پس از کنکاش فراوان ، موفق به پیدا کردن جنازه این کارگران شدند.

موسی زاده ادامه داد : این دو کارگر که از اهالی شهرستان نکا بودند پیش از رسیدن به مراکز درمانی به دلیل شدت جراحات وارده ، جان خود را از دست دادند .

اعتصاب کارکنان معادن کروم در ترکیه

کارکنان معدن کرومیت تاواس و کاواک از 15ژوئن دست به اعتصاب زدند.

به گزارش 1تیرماین نیوز، کارکنان این شرکت در 15 ژوئن اعتصابشان را آغاز کردند و در همین تاریخ این شرکت تعطیلی موقت فعالیتهایش را اعلام کرد.

شرکت معدن ترکیه متعلق به شرکت آفاراک است که در هلسینکی و لندن به ثبت رسیده و مالک تولیدکننده آلیاژهای آهنی "موگال الویز" در آفریقای جنوبی است.

اول تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com